تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/03/17 - 10:20
کد خبر: 472513

نگاهی بر پیامدهای رونمایی از ابَر موشک جدید ایران؛

فتح دیپلماسی با میدان/ با فتاح خروج آمریکا از خلیج فارس حتمی است

فتح دیپلماسی با میدان/ با فتاح خروج آمریکا از خلیج فارس حتمی است

رویکرد جدید امارات و عربستان به همراهی پادشاهی عمان، برای تشکیل یک نیروی دریایی مشترک برای بومی‌سازی امنیت خلیج فارس در چهارچوب تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کاهش حضور غیرمشروع قدرت‌های فرامنطقه‌ای هم در قالب همین اقدامات قابل تجزیه و تحلیل است. از همین رو، هم رژیم صهیونیستی از این همگرایی نگران شده و هم امریکا در تلاش است که مانع همکاری بین ایران و کشورهای عرب منطقه شود.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته موشک هایپرسونیک یا فراصوت «فتاح»، جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ستاد این نیرو رونمایی شد که نقطه عطفی در حوزه موشکی کشورمان به شمار می‌رود؛ نقطه عطفی که می‌تواند موازنه نظامی در سطح منطقه را کاملا به نفع ایران تغییر دهد.

ساخت موشک هایپرسونیک فتاح که دیروز از آن رونمایی شده است، ایران را جزو 4 قدرت اول جهان قرار داده که توانسته‌اند به این تکنولوژی دست پیدا کنند.

اما مهم‌تر از مشخصات و ویژگی‌های این موشک، پیامی است که ساخت آن در معادلات قدرت از خود بر جای خواهد گذاشت. غربی‌ها که چیزی جز زبان قدرت برایشان قابل فهم نیست، به سطح بالایی از قدرت بازدارندگی ایران برخورد کرده‌اند. قدرتی که حتی کشورهایی مانند امریکا که دارای این نوع از تکنولوژی هستند، هنوز هم در حوزه دفاعی به هیچ سامانه‌ای برای مقابله با آن دست نیافته‌اند.

در طول 8 سال جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه کشورمان که با حمایت همه‌جانبه کشورهای دنیا همراه بود، ایران به لحاظ امکانات و تسلیحات نظامی، دست پایین را داشت. چنانکه فرماندهان نظامی و سیاستمداران آن دوران بارها در توصیف شرایط جنگ اظهار کرده‌اند کشور حتی از تولید سیم خاردار، به عنوان حداقلی‌ترین سلاح نظامی نیز ناتوان بود. همین موضوع باعث شد از همان ایام دفاع‌مقدس، جمهوری اسلامی ایران پروژه پیشرفت و در نهایت خودکفایی در حوزه نظامی را آغاز کند. موشک «نازعات» که بردی بین 80 تا 150 کیلومتر داشت، نخستین موشک بومی‌ای بود که در راستای این طرح، سال 66 تولید شد. با ساخت این موشک بومی، فصل نوینی در پیشرفت صنعت و تکنولوژی نظامی ایران آغاز شد. حالا پس از طراحی و ساخت انواع موشک‌های کروز و بالستیک که برد چندهزار کیلومتری دارند، فصل جدید دیگری برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه میدان و دیپلماسی آغاز شده است.

با قدرت میدان است که دیپلماسی فعال پیش می‌رود. مقاومت و میدان، امری هماهنگ با سیاست خارجی است. با همین معناست که باید تولید قدرت کرد و دیپلماسی پویا و موفق داشت. این امر در دولت سیزدهم یک واقعیت عینی است که رونمایی از سامانه‌های دفاعی پیشرفته با وجود تحریم به همراه دیپلماسی عزتمندانه و گسترش روابط با جهان فراغرب، توسعه تجارت خارجی و معطل نظر آمریکا و اروپا نماندن نشانه‌های واضح آن است.

این در حالی است که وادادگی در برابر غرب رویه غالب در دولت روحانی بود و حتی برخی دو قطبی میدان ـ دیپلماسی ساختند. فجایع ناشی از امید و اعتماد خود به غرب را پای میدان نوشتند و میدان را معارض منافع ملی جا زدند. 2 برابر شدن تحریم‌ها پیامد همین رفتار نامعقول و ضد منافع ملی بود که دشمن را تبرئه و افزایش اقتدار و توانایی‌های ایران را تخطئه می‌کرد.

ویژگی خارق‌العاده موشک ‌هایپرسونیک «فتاح»

موشک‌ هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است. «فتاح» قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌‌ها جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.

موشک‌ هایپرسونیک «فتاح» را باید جزو پیشرفته‌ترین نسل موشک‌های موجود در جهان دانست که تاکنون هیچ سیستم پدافندی برای مقابله با آن ساخته نشده است. این ابرموشک رادارگریز است و مسیر آن می‌تواند بعد از شلیک تغییر می‌کند. مانور در سرعت سرسام‌آور و غیرقابل پیش‌بینی بودن مسیر هم از دیگر ویژگی‌های موشک فتاح است.

این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

توان عبور از سامانه‌های موشکی موجود نیز از ویژگی‌های دیگر « فتاح» است. این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.

رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح که از نوع پیشرفته بالستیک رادارگریز است، پیام بسیار مهم و شفافی برای مقامات رژیم صهیونیستی به همراه دارد؛ آن هم درست در هنگامه‌ای که مقامات این رژیم طی هفته‌های اخیر چندین بار، ایران را به حمله به تأسیسات هسته‌ای تهدید کرده‌اند.

جمهوری اسلامی با رونمایی از این موشک، این پیام را به جامعه جهانی منتقل کرده که ایران از قدرت بالای بازدارندگی برخوردار است و اگر رژیم صهیونیستی بخواهد دست به ماجراجویی در منطقه بزند طبیعی است که پاسخ کوبنده‌ای از سوی ما دریافت خواهد کرد. این اقدام هوشمندانه و راهبردی جمهوری اسلامی در دستیابی به حد بالایی از توان بازدارندگی، خواهد توانست معادلات منطقه‌ای را به سود ایران تغییر دهد. کما اینکه سلسله اقداماتی که در چند وقت اخیر هم در منطقه رخ داده، گامی اثرگذار در رسیدن به این هدف بوده و نیازمند برداشتن یک گام نهایی است. نزدیک شدن دیدگاه ایران و عربستان بعد از امضای توافقنامه پکن، یکی از همین اقدامات بوده که همگرایی بالایی را در سطح منطقه به وجود آورده و به انزوای رژیم صهیونیستی و کاهش هژمونی امریکا منجر شده است.

رویکرد جدید امارات و عربستان به همراهی پادشاهی عمان، برای تشکیل یک نیروی دریایی مشترک برای بومی‌سازی امنیت خلیج فارس در چهارچوب تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کاهش حضور غیرمشروع قدرت‌های فرامنطقه‌ای هم در قالب همین اقدامات قابل تجزیه و تحلیل است. از همین رو، هم رژیم صهیونیستی از این همگرایی نگران شده و هم امریکا در تلاش است که مانع همکاری بین ایران و کشورهای عرب منطقه شود.

در این میان آنچه می‌توانسته این نگرانی‌ها را بیشتر ساخته و سبب افزایش قدرت بازدارندگی ایران شود، ساخت موشک رادارگریز فتاح است. حالا دیگر نه اسرائیلی‌ها می‌توانند رؤیای ماجراجویی را در سر بپرورانند و نه امریکایی‌ها خواهند توانست از پس هزینه‌های سنگین انسانی و لجستیکی حضور خود در منطقه بربیایند.

کاربران شبکه های اجتماعی نیز در واکنش به رونمایی از ابر موشک فتاح واکنش های زیادی نشان دادند و آن را برآمده از توان جوانان داخلی کشور دانستند. در ادامه برخی از واکنش های کاربران مجازی را می خوانید:

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
چیزهایی که باید والدین کنکوری‌ها این روزها بدانند
مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟
حمله بلاروس به اوکراین؟
یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد
سرمربی سپاهان چگونه مسلمان شد؟
سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود
موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! +عکس
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top